23 Ekim 2012 Salı

Replikas'tan "Biz Burada Yok İken"

Köle Doyuran’dan bu yana beni en heyecanlandıran çalışması Replikas’ın yeni çıkan “Biz burada yok iken!” adlı albumu oldu. Çok iyi bir performans grubu olduklarından ve aksak komalı Türk Rock müziğini başarıyla icra etmelerinden kelli baştan sona cover olan bu albumu yakıştırdım Replikas’a, ama… Epey bir süredir konserlerde çaldıkları şarkılar olmalarını bilmeme rağmen şarkı seçimlerine eleştirilerim de olacak… Anadolu Rock’a dünya genelinde talep artmaya devam ediyor, özellikle 70’lere. Ancak yerli müzik yapımcılarının yapamadığını Shadoks (Almanya), Finders Keepers (İngiltere), Bouzouki Joe (ABD), Nexus (Almanya), Guerrsen (İspanya) ve No Smoke (Portekiz) gibi yeni yabancı plak şirketleri yaparak tıpkı basım albüm ya da toplama olarak eski şarkılarımızı günyüzüne çıkarıyor ve bu talepten de nemalanıyorlar. Kendi müziğimizin rantını dahi yiyemiyoruz :-) Benim gibi eski orjinallere parası yetişmeyenler de yurtdışından yabancı baskı albumleri satın almaya devam ediyor.
Daha hala hazine sandığından çıkarılmayı bekleyen o kadar çok şarkı var ki! Eski kayıtlar mevcut teknolojiyle bir yere kadar temizlenebiliyor ama başarılı türkü/şarkı cover’larının bugünün Replikas gibi performası yüksek grupları tarafından yorumlanmasına ve modernize edilmesine de taraftarım. Üstelik albumdeki tüm şarkılar cover ki benim bildiğim böyle bir tek “Kim Bunlar” grubunun Dağlar Kızı Reyhan / Atabarı albumu var… Gelelim ama’larıma; Öncelikle zaten orjinali çok iyi yorumlanmış ve kaydı düzgün şarkılara bu albumde yer verilmesine anlam veremedim; Misal Ersen’in “Bir ayrılık, bir yoksulluk, bir ölüm”ü ile Erkin babanın Çiçek Dağı! Ki bu şarkılara deneysel Replikas eklemelerini de yapmayıp eski yorumcuların yaptıklarını tekrarlamaktan öte gidememişken bu iki şarkıyı albume koymaya ne gerek vardı? Bir eleştiri de Hudey’e; Bu şarkıyı son dönem albümlerinden “Bindik bir alamete”de Cem Karaca ile Selda o kadar güzel yorumladı ki bu şarkı da yanlış seçim olmuş bence. Keşke aynı şiirin Asu Maralman ve Orhan Şevki tarafından söylenen versiyonunu, Suya Giden Allı Gelin’de yaptıkları gibi bay bayan çift vokal olarak cover’lasalardı!
Diğer şarkıların ise tamamına tav oldum, ama en çok Suya Giden Allı Gelin’le birlikte, Kaleden kaleye şahin uçurdum ile Panayır Günü’nü beğendim. Suya giden allı gelin’in Apaşlar’ın saykodelik haline göre bu çift vokalli sert halini pek beğendim. Kaleden kaleye de Moğollar versiyona göre epey sert olmuş, bir de aksak dur / kalklar ve ritim hızıyla oynamalar cabası! Favorim ise çocukluğumda bayılarak seyrettiğim TRT’deki çocuklara yönelik “Oyun Treni” programının da jenerik müziği olan Timur Selçuk Orkestrasının muhteşem bestesi Panayır Günü! Replikas yorumunda “Okay Temizvari” cowbell (inek çanları) şarkıya çok yakışmış ve aradığım deneysel lezzeti de vermiş! Sonuçta bu işe ömrünü vermiş insanlardan feyz alınıp daha iyi bir şarkı listesi ile çok daha vurucu bir album de yapabilirmiş Replikas diye düşünüyorum: Misal Grup Bunalım’dan herhangi bir parça veya Murat Ses’ten “Fasulye dişli adam”, Grup Dönüşüm’den Sevsem öldürürler ya da Kamuran Akkor yorumuyla Hakkı Bulut’un Falcı bestesi de olabilirdi… Tüm amalarıma karşın; özellikle 70’leri tanımak isteyen ama müziği yeni sound’la ve maalese mp3 formatında dinlemeye aşina olan gençlere bu albumu şiddetle öneriyorum! Not: (İndirmeyin, satın alın; ben de alayım!)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder